Regen en mijn zintuigen

4 december 2018 - Coroglen, Nieuw-Zeeland

Het geluid dat regenbuien maken is een gestage ruis. Af en toe beukt het zo hard op het dak dat ik blij ben dat ik niet in mijn tentje zit. Sommige buien komen heel plotseling opzetten, je bent altijd te laat om te schuilen, en houden ook ineens weer op. Andere buien hoor je van ver aan komen.

Als ik naar buiten kijk zie ik een groot gordijn met slierten die van oost naar west vallen. Ja, zegt mijn broer, hier regent het vaak horizontaal, het waait er altijd stevig bij. Een paraplu heeft dan alleen zin voor je hoofd, je onderlichaam en je benen worden nog net zo nat. De natuur in Coromandel is heel groen en dat is niet van niets. Het regent nu al 10 dagen. Maar er zijn ook drogere tijden.

De natuur ruikt schoon en fris, het gras is altijd mals, maar de regen zelf heeft echt geen geur.

De smaak van dit regenwater is erg goed, het is het zachtste en lekkerste water dat ik ken. De theepot vertoont na maanden nog geen spoortje aanslag van thee. Ik hoef glazen en bestek niet te poleren, zelfs niet af te drogen, er blijven geen sporen achter. Mijn zoon heeft de camper gevuld met dit water en is er heel zuinig mee, hij wast er niet mee af. In dit huis is geen door de overheid aangelegde waterleiding of riolering, vrij gangbaar in NZ. Het regenwater wordt opgevangen in een grote tank, wordt naar een 20 meter hoger liggende tank gepompt zodat er druk ontstaat waar de (af)wasmachine en de douche het goed op doen.

De regen tintelt wat op mijn huid en voelt aan als een zachte massage. Een echte regendouche is een bijzondere ervaring.

PS. Ik heb alleen een goede video van de regen hier En een foto. Maar als ik er meer heb zal ik het aanvullen.

1. Jetske meinema:
    5 december 2018
    Wat leuk om dit soort informatie te horen Wilo. En wat een indrukwekkende omgeving.
  2. Hennie:
    5 december 2018
    Lieve Wilo, je reisverhalen wekken heel verschillende gevoelens in me op. Achtereenvolgens: opwinding en ontzag nav je schildering van het oerbos, vrolijke vertedering en plaatsvervangende vermoeidheid na lezing van je kampeerverhaal en dit, deze regen: mmmm... rust en zachtheid.
    Zo te zien stroomt je schrijfader net zo overvloedig als de regen -leuk, dank! Hennie
  3. Liesbeth:
    5 december 2018
    Ha Wilo, zo te lezen komen al je zintuigen volop aan bod. Heerlijk he, zo'n regendouche. De temperatuur moet wel een beetje meewerken, maar als ik de foto's zo bekijk is die wel prima. Geniet er lekker van en ook van het meebeleven van het leven van je zoon, schoondochter en kleinkinderen.
    Liefs,
    Liesbeth
  4. Nel Kuijper:
    5 december 2018
    Ja regen is weer eens iets anders. Vroeger hadden wij ook regen. Maar alle gekheid op een stokje. Regen hoort erbij maar het moet wel worden afgewisseld met een zonnetje. Nog veel plezier
  5. Maria Wassink:
    6 december 2018
    He Wilo, wat leuk om te lezen. En ook leuk om de foto's te zien. Je blog was me geheel ontgaan. Ik ontdek het net bij Hugo die veronderstelde dat ik de berichten ook ontving. Wil je mijn mailadres ook toevoegen. Heel fijn! Heel veel plezier
  6. Janine Blok:
    8 december 2018
    Hoi Wilo, kon je mailtje niet meer vinden. Ben er vanavond voor gaan zitten en vond de mail uiteindelijk.
    Wat ziet het er geweldig uit. Ondanks de regen. Heb ook de andere verhalen gelezen. Volgens mij heb je het geweldig daar.
    Geniet ervan en ik kijk al uit naar je volgende verhaal.