Wellington

5 april 2019 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Een levendige stad die nog nasiddert van de aardbeving van twee jaar geleden en de aanslag in Christchurch 14 dagen terug. Mijn algemene indruk was een positief melancholische. De stad is gezellig druk, er is veel te zien.

Ik was bij mijn nicht Lidia en haar man Craig, geweldige hosts, prima sfeer en goede zorg.

Craig weet veel over zijn stad en de geschiedenis te vertellen. Hij is er geboren en getogen. Er staan veel gebouwen leeg, instortingsgevaar, allemaal sinds de aardbeving van twee jaar geleden, zelfs de bibliotheek is onlangs nog gesloten. Heel jammer want menige inwoner is ontheemd nu.

In het Te Papa museum, het nationale museum van NZ, was een indrukwekkende tentoonstelling over de strijd op Gallipoli waar de ANZAC, de Australische en Nieuw Zeelandse militaire organisatie, aan mee deed in 1915 tijdens de Eerste Wereldoorlog. Wat een slachting en verspilling van mensenlevens, en alleen maar omdat Churchill in een opwelling besloten heeft dat Turkije niet te groot mocht worden. ANZAC day is een nationale herdenkingsdag in NZ en Australië “who served and died in all wars, conflicts, and peacekeeping operations”, zoals bij ons 4 mei.

Ook was er een festival, diverse soorten muziek rondom de belangrijkste en oudste straat Cubastreet, niet meer wat ervan werd verwacht. Het bestaat al vijf jaar en altijd hebben de podia buiten gestaan. Maar nu waren ze binnen en de twee die nog buiten stonden waren met hekken afgezet, er vond tassencontrole plaats door mensen die ervoor verontschuldigen. Cubastreet dat voor deze gelegenheid autovrij zou moeten zijn was als een gewone zaterdag. Er was weinig te merken van een festivalsfeer. Het was voor mijn medereizigers een grote teleurstelling. Later vertelde lidia aan haar buurvrouw hoe het was en die wist nog niet of ze wel zou gaan op zondag. Het Gipsy podium zagen we later in Petone staan, 10 km buiten de stad.

Vervolgens heb ik met blijde verbazing gelezen over de Sufragettes van NZ in de stadshal. In 1893 hebben ze een handtekeningenactie georganiseerd en 25000 en later nog eens 6000 handtekeningen opgehaald. De rol met handtekeningen hangt er. Kate Sheppard was de vrouw van het eerste uur, die het hele land heeft doorgereisd. NZ had als eerste in de wereld vrouwen kiesrecht.

We liepen langs de rechten faculteit van de Universiteit, een schitterend geheel houten gebouw, waar de fireplaces zijn uitgehaald om geen brand te veroorzaken, maar dat wel alle Earthquakes heeft overleefd. Het rook er naar een oude bibliotheek.

De terugweg naar Auckland heb ik met de trein gedaan. 11 uur reizen van zuid naar noord met afwisselend mooie en minder mooie vergezichten (of word ik wat blasé na alles wat ik heb gezien?). Het vermelden waard is de manier waarop de trein een berg in het vulkanische Tongariro Park over moet. Dat gaat via een ‘spiraal’. De trein maakt min of meer een 8 en je rijdt dan langs de spoorlijn waar je net overheen reed. Zie het plaatje.

1. Tjitske Baartmans:
    5 april 2019
    Fijn om weer een verhaal van je te lezen! Vanmorgen hadden we schrijfcafé en natuurlijk spraken wij over jouw avontuurlijke reis en leven met je mee! Kan het allemaal nog in je hoofd, je belevenissen? Goed om ze op te schrijven! Ik wens je nog een mooi laatste vervolg in NZ en blijf genieten ondanks dat je wellicht een beetje verzadigd raakt. Lieve groet van Tjitske
  2. Nel Kuijper:
    5 april 2019
    Wat een heel andere wereld.
    Kun je wel weer wennen hier?
    Misschien zie
    Ik je nog voor 30/4 en anders erna.
    Al je verhalen en foto’s lijkt me leuk.
    Goeie reis verder en groetjes Nel
  3. Lidia Hunter:
    5 april 2019
    It was a pleasure to have you stay with us and show you our part of the world. Safe travels back to The Netherlands x L&C
  4. Hennie:
    6 april 2019
    Lieve Wilo, leuk dat je tot het laatst blijft schrijven -en weer een heel andere plek en verhaal!
    Via jouw pen hebben we niet alleen kennis gemaakt met vreemde en indrukwekkende natuur, maar nu ook met een snufje onbekende geschiedenis. Dank en een goede laatste week! Hennie
  5. Liesbeth:
    8 april 2019
    Lieve Wilo, fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Al met al een heel avontuur, zo'n reis. Hoop dat je niet te veel moet afkicken als je thuis komt. Nog heel veel plezier de laatste dagen en een goede thuiskomst straks.
  6. Jaap:
    11 april 2019
    Interessant die geschiedenis van Gallipoli. Toevallig doe ik een collegeserie over het Osmaanse Rijk en de Balkan en daar kwam het eveneens aan bod.
    Hele goede terugreis en gauw tot ziens!