Rural

12 april 2019 - Coroglen, Nieuw-Zeeland

Eindelijk weet ik het, wat rural is, a way of living. No hurry, laid back, healthy op een andere manier. Je hebt er minder luxe voor nodig. Easy going zoals met pensioen. Het is niet alleen landelijk. Wel harde werkers, geen stilzitters. Velen lopen op blote voeten, ook op straat en in de winkel. In het begin is dat wel wennen, beetje armoedig. Er zijn hier geen gevaarlijke dieren dus je hoeft niet bang te zijn dat je gebeten wordt. En je voelt veel beter waar je op loopt. Je leeft veel meer met de natuur, met de kippen op stok en opstaan. Die bedtijden zijn niets voor mij maar ik pas me al aardig aan. Hoewel ik op dit moment weer probeer naar Nederland toe te groeien.

Rural is wonen in een landelijke omgeving met zo weinig mogelijk luxe en zo’n klein mogelijke Co2 voetstap. Je leeft van regenwater het lekkerste water ooit, ok je hebt er een pomp voor nodig maar die kan ook op zonne-energie. Mensen gebruiken hier wasbare luiers. Je hebt een ecotoilet, oftewel een poepdoos waarbij zo weinig mogelijk wc papier wordt gebruikt en waar je beter niet in plast. Je hebt last van muizen en ratten aan het eind van de zomer, ook in mijn slaapkamer, en je hoort de hele dag door allerlei soorten vogels, krekels, uilen en ‘s nachts kiwi’s.

De sterrenhemel is onweerstaanbaar helder en mooi. Het Zuiderkruis hier downunder vind ik minder duidelijk te zien dan onze Grote Beer. Wel is Mars heel goed te zien.

De hygiene is hier ook anders, mensen wassen minder vaak hun handen en toch zie ik weinig infecties, ik heb ze zelf ook nog niet gehad, terwijl ik er nogal gevoelig voor ben.

Je woont veel verder weg van de voorzieningen. Je trekt meer tijd uit om te vervoeren, de wegen zijn, op een enkele na, tweebaans wegen waar je max 100 k/u mag rijden en waar het niet druk is. Er zij zoveel bochten dat je zelden de 100 haalt en niet in kan halen. Dat maakt dat je rustiger achter het stuur zit, opwinden heeft geen zin.

Op de fiets boodschappen doen is 25 km enkele reis, waarvan 4,5 km onverhard en een pontje. Met de elektrische fiets is dat een uur. Wel leuk, maar even gauw iets halen is er niet bij. De farmers market, maar 6 km hier vandaan, wordt daarom ook door de lokalen druk bezocht.

Ondanks de ontwikkelingen van de laatste tijd voel ik me hier veilig, ik doe wel de auto op slot en let op, maar alles is altijd weer in orde als ik terug kom, mensen zijn vriendelijk, helpen elkaar, zo heb ik NZ ervaren.

Ik heb deze manier van leven leren waarderen. Het was niet makkelijk aan alles te wennen. Ik was een week in de stad en daar ging alles weer zoals ik het in het dagelijks leven ook gewend ben, wel een soort van herkenning. Maar nu ik weer rural kan ontspannen is het toch en dilemma ‘waar voel ik me beter thuis?’

1. Nel Kuijper:
    12 april 2019
    Leuk en leerzaam om mee te maken maar wees gerust straks heb je geen keus.
  2. Nel Kuijper:
    12 april 2019
    Leuk en leerzaam maar straks heb je geen keus en doe je gewoon weer als vanouds.
  3. Ali Kulik:
    12 april 2019
    Dat zijn wel omschakelingen zeg, maar wel leuk om zo iets ook
    mee te maken. Zo zie en beleef je ook de andere kant.
    Wordt wel wennen straks. Hier kun je niet meer op blote voeten
    naar de super en de markt. Au, au en wat denk je van al
    die hondenpoep en kauwgom op de straten.
    Geniet nog maar.
    Genet nog maar even.
  4. Tiny:
    12 april 2019
    Wilo ik vind je een kanjer, wat een beleving allemaal, je doet het gewoon, maar ook heel gezellig als ik je weer in de Cloucesterstraat zie lopen en de containers zie wegbrengen, die staan er al zolang leeg bij🤗! Tot gauw en een goeie terugreis🙋‍♀️😘 Jos & Tiny
  5. Wieneke:
    12 april 2019
    Wat heerlijk om zo basic bezig te zijn. Ik word er helemaal rustig van! Vasthouden in een doosje en af en toe weer open maken! Geniet nog van je laatste 5 dagen. Hoop je weer gauw een knuffel te kunnen geven!!
  6. Wil Kulik:
    12 april 2019
    Wat een rust waarschijnlijk buiten de grote steden, bereid je maar weer voor op je stad Gouda, hier geen blote voeten maar alweer sandalen (je rolt van de ene zomer in de andere) en druk in de straten. Geniet nog een poosje van de rust en ruimte, goede reis terug en tot gauw op maandagmorgen bij de aqua. Hartelijke groet.
  7. Desiree Jacobs:
    14 april 2019
    Dat klinkt wel aanlokkelijk, zoals je rural omschrijft. Je komt als mens weer dichter bij de aarde en weet die te waarderen doordat niet alles direct grijpbaar is. Je gaat je ook meer afvragen of je het allemaal wel nodig hebt, zodat je vanzelf een mindere footprint nalaat. In Nederland bestaat dat ook toch, hier in het oosten heb je dat meer. Je hebt ons veel geleerd met je verhalen, dank daarvoor en een hele goede terugreis!
  8. Hennie:
    14 april 2019
    Ha Wilo, tja, prachtig en gezond voor mens en omgeving, maar ook ik denk nu: hoe zou ik me daarbij voelen -niet voor een vakantie maar menens...?
    Welkom terug, stedeling, maar volg Wieneke's suggestie vooral!
    Tot snel, liefs van Hennie
  9. Tjitske Baartmans:
    14 april 2019
    Wat een mooie ervaring weer; om zo ook het verschil te "proeven"! Geniet nog heerlijk van de laatste dagen daar en tot gauw weer. Goede en veilige terugreis! Liefs, Tjitske
  10. Paul:
    14 april 2019
    Nu dat je al weer ruim vijf maanden hier bent komt daar morgen plots een eind aan. Ik heb je commentaren graag en aandachtig gelezen en vindt ze erg positief en leerzaam tegelijk.
    Wens je alvast een voorspoedige terugreis, ben Graag broer en gastheer geweest en heb er zelf veel van genoten!

na al die jaren en dit