Festival

30 januari 2019 - Gordon, Nieuw-Zeeland

Vijf dagen lang was er het Ignition festival voorheen ‘Kiwi Burning”. Een variant op de ‘Burning Man’ in de VS. Ik was terug in de tijd, de Woodstock tijd, lekker warm weer, fancy dressings, nakend people, veel marihuana en lachgas, vega eten, psychedelische sfeer. En dan de muziek, daar voelde ik me niet echt bij thuis. Alleen maar die Dance dreun 24-7, ik herken er nauwelijks muziek in. Oordoppen hielpen niet in bed. Dus op den duur was ik net zo lazy als de rest maar niet van de wiet. De idee was: iedereen blijft 5 dagen op het terrein en heeft water en voedsel voor die dagen meegenomen, niemand laat afval achter. Alles wordt gedeeld met elkaar. Er waren veel optredens van allerlei aard, dansen, yoga, crea-bea, massages, noem maar op. In de rivier die langs het terrein liep nam ik een alternatieve douche. Wc’s zijn nooit zo schoon.

Paul heeft een mobiele keuken met barista machine en had 8 kg vers gebrande koffiebonen meegenomen, 20 liter melk, suiker en chocolade drank. Hij heeft 5 dagen van 9-21 koffie geschonken. Als er iets op was meldde hij dat en binnen de kortste keren was er weer melk, suiker of koffie. Er werd vaak nog meer op de bar gezet, chips, fruit en koekjes ed. Hij had hulp van een aantal vrouwen die het duidelijk vaker hadden gedaan. En soms van iemand die er niets van bakte. Ik heb het iedere dag ook een paar uur geprobeerd. Maar soms was ik het lawaai zo beu dat ik me terugtrok in de camper en een boek ging lezen. Ik merk dat ik me minder laat meesleuren in het feestgeruis dan vroeger, ik houd meer de controle.

De vierde avond werd een grote houten ‘Alfred Jodokus Kwak’ verbrand, die als glijbaan dienst had gedaan. Het was een feestelijke evenement. Op het laatst gingen alle kleren uit en liepen mensen rond het vuur. Ik leek naar een feest van de Galliërs te kijken.

De laatste avond werd de tempel aangestoken, dat was een stil en plechtig moment. Iedereen had in de loop van de dagen een wens of verwensing in de tempel kunnen leggen en die werden ook mee verbrand. De symbolische verbranding werkte bij mij ook, ik heb mijn boosheid over de scheiding die ik altijd nog heb/had de lucht in gelaten en het lijkt te helpen. Ik laat weer wat meer los. Ik heb wat foto’s en filmpjes geüpload over het festival.

Gisteren was de afkickdag en vandaag ga ik verder met het voorbereiden van de trip naar het Zuidereiland.

1. Maria Wassink:
    30 januari 2019
    Bijzonder om te lezen. Enjoy your trip!
  2. Gepke Verduyn, schrijfcafé:
    30 januari 2019
    Dag Wilo, fijn weer iets van je te horen. Jij maakt nog és wat mee in je tweede jeugd!
    Én houdt ons op de hoogte, dingen waar ik tenminste geen weet van had. 't Beste, hartelijke groeten. Gepke
  3. Ali Kulik:
    30 januari 2019
    Wat een reis maak je zeg. Geweldig!! Ben nu weer helemaal up to date.
    Door jouw blog met foto's krijg je een prachtige beeldvorming van dit land.
    Geniet er van.
  4. Je jongste dochter:
    30 januari 2019
    Wat een mooie ervaring dat festival, helaas geen jaren 70 muziek erbij voor jou. Volgende keer in NL naar zo'n festival?
  5. Tiny van der Niet:
    30 januari 2019
    Dank voor het toezenden. Ik zie je zitten en alles te aanschouwen. Mooi boek?
  6. Hennie:
    30 januari 2019
    Ha fijn, weer een verhaal uit de andere wereld. Het terrein ziet er inderdaad schoon uit -en wat een ruimte! Lijkt een fijne leuke sfeer te zijn geweest. Voel je je daardoor meer thuis tussen de Nieuw Zeelanders? Alleen jammer van de muziek. Leve de oordoppen
    (denk ik ook vaak). Nu óp naar een volgende avontuur. Alle goeds! Hennie
  7. Wil Kulik:
    30 januari 2019
    Wat een belevenissen leuk om dit nu te zien,veel plezier met alles en die temperatuur doet er ook goed aan beter als hier met sneeuw en regen.Geniet ervan!!!
  8. Desiree Jacobs:
    30 januari 2019
    Paul heeft me hier wel eens over verteld, en ik zie nu hoe mooi de plek is en dat het kwa festival best kleinschalig is als je het vergelijkt met bijv. lowlands hier. Vooral het alles met elkaar delen sprak me wel aan. Dit wil ik ook wel eens meemaken.
  9. Nel Kuijper:
    31 januari 2019
    Nou Wilo als je terugkomst moet je weer aan ons en nederlandwennen.
    Zo’n bijeenkomst werkt beter dan het RIAG hier. Volkomen reinigend.
    Prachtige natuur erbij. Geweldig
  10. Wieneke:
    1 februari 2019
    Wat een verschil (Ik zit te koukleumen achter de computer). Fantastisch om zoiets mee te maken en je eigen weg daarin te gaan ! Heel veel liefs, en nog meer genieten na al dat loslaten!!