Toerisme

22 februari 2019 - Acton, Nieuw-Zeeland

Toerisme

Voor NZ is de toeristenindustrie een belangrijke bron van inkomsten. Er komen 4 miljoen toeristen per jaar op een bevolking van 4,6 miljoen. Dat is een hoog percentage. Allerlei voorzieningen worden voor toeristen aantrekkelijk gemaakt.

Veel Nationale Parken zijn gratis toegankelijk. Goed onderhouden wandelpaden met vlonders, ruime parkeermogelijkheden, met vaak een wc en veel uitleg over wat er te zien is en hoe het natuurverschijnsel is ontstaan. En dat terwijl particulier gerunde parken een hoog entreegeld vragen.

Het vrij kamperen is afgeschaft. Daarvoor in de plaats zijn er Freedom Camps en goedkope kampeermogelijkheden, die door de DOC (Department of Conservation) en Forest and Bird worden onderhouden, ook veel parkeerplaatsen met wc die als zodanig dienst doen. Je kunt er meestal niet meer dan 2 nachten staan, moet selfcontained (zelfvoorzienend) zijn. Vaak staan ze midden in de natuur aan een meer, rivier, bos, gletsjer, goudmijn en zijn ze een begin van wandel- of fietsroutes. Je bent verplicht alles schoon achter te laten. Een enkele keer wordt er $8 pp gevraagd, maar ik heb nog geen ranger gezien die het op kwam halen.

De laatste tijd is er een discussie gaande of dit wel zo moet blijven. Het zou budgettoeristen aantrekken die niet veel geld willen uitgeven, het verkeerde type toerist voor de lokale middenstand.

De laatste week toen er extreme droogte was waren veel van deze campings gesloten, waarschijnlijk om te voorkomen dat er op onoverzichtelijke plekken brand kan ontstaan. De code was rood, extreme danger.

Overigens heb ik vernomen dat de brand bij Nelson is ontstaan door een grasmaaier die doordat hij tegen een steen stootte een vonk deed ontstaan op een verkeerde plaats. Er wordt verwacht dat iedereen hier de fireban strikt het naleeft. Het was ook wel erg droog toen wij door het noorden van het Zuidereiland reden. De brand is inmiddels onder controle. Hier, halverwege de westkust staat alles op groen, maar hier heerst het eigenlijk nooit droogte.

Ik ga proberen foto’s te uploaden, maar het internet is hier vaak niet zo best.

1. Gepke Verduyn, schrijfcafé:
    22 februari 2019
    Lieve Wilo, Wat beleef jij veel in dat wonderschone Nieuw Zeeland. En wat een prachtig gezelschap heb je bij! Het ga je goed. Warme groet uit Gouda, Gepke.
  2. Nel Kuijper:
    Fijn dat je zo geniet.
    Sommige gebruiken werken louterend en dat is fijn.
    Nog heel veel avonturen te gaan
  3. Tjitske Baartmans:
    22 februari 2019
    Hoi Wilo, dank je wel weer voor je verhaal! Fijn dat je zo geniet en dat met ons deelt. Hier zit het voorjaar in de lucht en het lenteschoon schiet de grond uit. Heel veel plezier en liefs, Tjitske (prachtige foto van het jonge spul!)
  4. Ali Kulik:
    22 februari 2019
    Wat een top vakantie heb je daar zeg. En ff opmerken..... in deze blog hebben toiletten bij jou ook wel een pré. Hahaha.
    Geniet nog maar een poosje van deze geweldige reis. Veel plezier.
  5. Desiree Jacobs:
    22 februari 2019
    Ik moet er niet aan denken in Nederland ook nog eens 17 mln. Toeristen tegen te komen. Waar trekken al die toeristen heen in NZ? Ik kan me alleen herinneren dat Rotorua druk was 32 jaar geleden. Moeten we nu haast gaan maken om nog te kunnen genieten van de rust in Nieuw Zeeland? Hebben jullie de filmset van Lord of the Rings al gezien?
  6. Wil Kulik:
    22 februari 2019
    Geweldig Wilo geniet er maar van en wat een prachtige foto van de kleinkids je mist ze denk ik wel erg.Nog veel plezier daar.
  7. Hennie:
    22 februari 2019
    Lieve Wilo, wat een vertrouwen hebben de campingbeheerders kennelijk in de kampeerders -lijkt een goede sfeer! Fijn weer een verhaal van je te krijgen, mét de foto die je ongetwijfeld koestert... wat een rijkdom, dat prachtige stelletje kleinkinders.
    Nog veel mooie avonturen gewenst! Hennie
  8. Janine Blok:
    26 februari 2019
    Hoi Wilo, weer een leuk verslag om te lezen. Dit is wel een bijzondere ervaring.
    Leuke foto van je kleinkinderen.
    Genieten nog maar van je reis in NZ